Regulamin oceny zachowania
- Kto i według jakich kryteriów będzie oceniał?
Ocena nauczycieli uczących
Kryteria oceny:
- Zachowanie na lekcjach (wykonywanie poleceń nauczyciela, wywiązywanie się powierzonych zadań, podejmowanie dobrowolnie różnorodnych prac, rozmowy)
- Punktualność w przychodzeniu na zajęcia
- Udział w zajęciach dodatkowych (wyrównawczych, przygotowujących do egzaminu, reedukacji)
- Pomoc koledze/koleżance w nauce (po uzgodnieniu z nauczycielem)
- Stosunek do innych (sposób zwracania się, zachowania agresywne, mobbing)
- Przestrzeganie regulaminów szkolnych
Ocena koleżanek/kolegów
Kryteria oceny:
- Szacunek dla innych, poszanowanie godności
- Życzliwość, bezinteresowność
- Tolerancja
- Pomoc innym
- Przeszkadzanie na lekcji
- Agresja
- Umiejętność pracy w zespole
Ocena wychowawcy
Kryteria oceny:
- Frekwencja
- Spóźnienia
- Aktywność społeczna (apele, różnorodne akcje – Tesco, Rajd Historyczny, Ecco Walkathon, Święto Szkoły, wolontariat)
- Udział w realizacji projektu edukacyjnego
- Udział w konkursach, zawodach sportowych
- Wywiązywanie się z pełnionych funkcji
- Zaangażowanie w zadania podejmowane przez klasę lub zespół
- Kultura osobista
- Dbałość o estetykę swojego wyglądu i higienę osobistą
- Respektowanie regulaminów szkolnych
- Używanie wulgaryzmów
- Wandalizm
- Palenie papierosów
- Picie alkoholu, posiadanie, używanie, rozprowadzanie narkotyków, dopalaczy lub innych środków zmieniających świadomość
- Agresja
Samoocena
Załącznik: karta samooceny
II. Kryteria szczegółowe, mające ułatwić wychowawcy ustalenie oceny:
1.Frekwencja:
a. Na ocenę wzorową – brak godzin nieusprawiedliwionych.
b. Na ocenę bardzo dobrą dopuszcza się sporadyczne godziny nieusprawiedliwione.
c. Uczeń, który opuścił bez usprawiedliwienia 30 lub więcej godzin nie może otrzymać wyższej oceny zachowania niż ocena poprawna.
2.Spóźnienia
a. Na ocenę wzorową i bardzo dobrą dopuszcza się sporadyczne spóźnienia.
b. Jeżeli uczeń spóźnia się często, zwłaszcza na środkowe lekcje, nie może otrzymać wyższej oceny zachowania niż ocena poprawna.
3.Bierze udział w apelach, Święcie Szkoły, akcjach (Ecco Walkathon, Rajd Historyczny, Tesco itp.)
4.Bierze aktywny udział w realizacji projektu edukacyjnego w klasie trzeciej
5.Pracuje w wolontariacie
6.Bierze udział w konkursach
7.Bierze udział w zawodach sportowych
8.Pełni funkcje i wywiązuje się z obowiązków z tym związanych (samorząd klasowy, samorząd szkolny, łącznik biblioteczny, przedstawiciel ds. promocji zdrowia itp.)
9.Wywiązuje się z funkcji dyżurnego
10.Bierze udział w organizowaniu dyskotek
11.Wykonuje gazetki w klasie, na korytarzu
12.Bierze udział w organizowaniu imprez klasowych np. Wigilia
13.Wykonuje dodatkowe prace zlecone przez nauczyciela lub z własnej inicjatywy
14.Pomaga w nauce koledze/koleżance
15.Mówi „dzień dobry” nauczycielom, pracownikom szkoły, kolegom
16.W klasie, na lekcji siedzi kulturalnie (nie trzyma nóg na ławce, krześle, siedzi przodem do nauczyciela)
17.Dba o estetykę wyglądu (nie dopuszcza się dużych dekoltów, odkrytych ramion, zbyt krótkich spódnic, ostrego makijażu)
18.Dba o higienę osobistą
19.Przestrzega regulaminów pracowni i sali gimnastycznej
20.Nie ściąga na kartkówkach, sprawdzianach, klasówkach bądź innych pracach wymagających samodzielności
21.Nie używa wulgaryzmów
22.Nie niszczy mienia szkoły (np. malowanie na ławkach)
23.Nie śmieci
24.Nie pali papierosów i e-papierosów
25.Nie pije alkoholu
26.Nie używa środków zmieniających świadomość, dopalaczy oraz innych używek
27.Nie wnosi na teren szkoły i/lub nie rozprowadza alkoholu, dopalaczy, środków zmieniających świadomość, e-papierosów i akcesoriów z nimi związanych
28.Wykonuje polecenia nauczycieli i pracowników szkoły
29.Na lekcjach nie zabiera głosu bez pozwolenia (nie przeszkadza w prowadzeniu lekcji rozmowami nie na temat)
30.Wywiązuje się z terminów np. płacenia składek
31.Nie jest agresywny (fizycznie, słownie)
32.Reaguje na wszelkie przejawy zła
III. Wymagania na poszczególne oceny szkolne
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
-przestrzega regulaminów szkolnych
-wywiązuje się z podjętych funkcji i obowiązków
-prawidłowo wypełnia swoje zadania w okresie realizacji projektu edukacyjnego, reagując pozytywnie na uwagi opiekuna i członków zespołu
-odnosi się z szacunkiem do nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów oraz innych osób dorosłych
-nie używa wulgaryzmów
-nie ściąga na kartkówkach, sprawdzianach, klasówkach
-dba o zdrowie i estetykę wyglądu, przestrzega zasad higieny
-dba o ład i porządek, mienie własne i innych
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania na ocenę dobrą, a ponadto:
-wyróżnia się aktywnością w życiu klasy i szkoły
-pełni aktywną rolę podczas realizacji projektu edukacyjnego, wspomagając członków zespołu
-odznacza się wysoką kultura osobistą
-współpracuje z innymi uczniami (np. w ramach pomocy koleżeńskiej)
Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:
-wnosi twórczy wkład w rozwój szkoły poprzez godne jej reprezentowanie w konkursach przedmiotowych i/lub zawodach sportowych
-inicjuje działania na rzecz szkoły i społeczności szkolnej
-aktywnie i twórczo uczestniczy w kluczowych działaniach na poszczególnych etapach realizacji projektu edukacyjnego
-aktywnie reaguje na wszelkie przejawy zła
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który sporadycznie nie spełnia kryteriów na ocenę dobrą, ale właściwie reaguje na upomnienia nauczycieli i pracowników szkoły oraz innych osób dorosłych
-w czasie realizacji projektu edukacyjnego zdarza mu się nie wywiązywać z przyjętych zadań, co może być przyczyną opóźnień lub konfliktów w zespole
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
-często nie spełnia wymaganych kryteriów na ocenę dobrą
-utrudnia prowadzenie zajęć edukacyjnych
-w czasie realizacji projektu edukacyjnego często zaniedbuje swoje obowiązki, odmawia współpracy, co negatywnie wpływa na harmonogram pracy i zwiększa obowiązki innych członków zespołu
-jest niekulturalny, arogancki w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów
-używa wulgaryzmów
-nie wykonuje poleceń nauczycieli i pracowników szkoły
-niszczy mienie szkoły i uczniów
-pali papierosy
Ocenę naganną otrzymuje uczeń za:
-drastyczne wykroczenia przeciwko regulaminom szkolnym
-brak udziału w realizacji projektu edukacyjnego lub niewywiązywanie się ze swoich obowiązków, połączone z lekceważącym stosunkiem do opiekuna, członków zespołu i ich pracy
-stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej
-uleganie nałogom (alkohol, narkotyki)
-stwarzanie sytuacji zagrażających zdrowiu, życiu
-dewastowanie mienia szkoły
IV Postanowienia końcowe
- 1. Ocenę końcową ustala wychowawca, uwzględniając ocenę wszystkich nauczycieli uczących, uczniów oraz samoocenę ucznia.
- 2. Uczeń, który dopuścił się aktów agresji, picia alkoholu, używania innych środków zmieniających świadomość, wnosił je i/lub rozprowadzał na terenie szkoły nie może mieć wyższej oceny niż nieodpowiednia.
- 3. Na wniosek nauczyciela – opiekuna projektu edukacyjnego ocena zachowania może być podwyższona lub obniżona o jeden stopień.
- 4. W przypadku szczególnie pozytywnych zachowań lub znaczącej i długotrwałej poprawy zachowania ucznia wychowawca może podwyższyć ocenę zachowania.
- Przy wystawianiu oceny zachowania wychowawca powinien uwzględnić starania ucznia, mające na celu zadośćuczynienie i naprawienie szkód wyrządzonych jego niewłaściwym zachowaniem
Zmiany wprowadziła
Grażyna Rutkowska